LAÜ’de yerel ürünlerin pazarlanması ele alındı

hellim-yerel-urun-pazarlanmasi

Hellimin yerel nitelikli ürün olarak pazarlanması Mahrum tarafından anlatıldı

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü tarafından “Geleneksel Yerel Ürünlerin Pazarlanması” konulu konferans düzenlendi. Konferansa, Kıbrıs Türk Ticaret Odası Genel Sekreter Yardımcısı ve İş Geliştirme Uzmanı Leyla Mahrum konuşmacı olarak katıldı.

Mahrum, özellikle Kıbrıs Türk Sanayi Odası olarak son dönemde üzerine çalışıp proje ürettikleri Yerel Ürünlerin Pazarlanmasında Coğrafi İşaretin bir rekabet aracı olarak nasıl kullanılabileceğini, yurt dışındaki bazı örneklerle ve KKTC’de özellikle Hellim konusunda yapılan uygulamaları LAÜ öğrencileri ile paylaştı.

Mahrum: Farklılaşmış ürünlerin satın alma gücü yüksektir

Mahrum, konferansta uluslararası pazarlarda küçük üreticilerin nasıl farklılaşabileceği, niş pazarların nasıl bulunabileceği, hangi ürünlerin niş ürünler olarak ele alınabileceği, bu noktada organik ya da kendine özgü nitelikleri olan özel ürünlerin neler olabileceği ve büyük ölçekli üretim yapan ekonomilerle KKTC gibi küçük ekonomilerin nasıl rekabet edebileceği konularında teorik bilgiler verdi. Pirinç, bal ve peynir üretiminden uluslararası örnekler veren Mahrum, Jasmine türü pirincin tüm marketlerde kilosu 5-10 TL’ye bulunabileceğini, ancak bunun organik ya da küçük bir bölgede üretilen özel bir pirinç olarak pazarlanması durumunda bu fiyatın 3-4 katına satılabileceğini ve bir başka örnek olarak da dünya bal üretimini verilebileceğini dile getirdi. Bal üretiminde yıllık 446.000 tonla Çin’in lider ülke olduğunu ifade eden Mahrum, yıllık üretimi 332 ton olan KKTC’nin böyle bir büyüklükle nasıl rekabet edebileceğini tartıştı. Bu noktada tek yolun farklılaşmış özellikli ürünü çok daha yüksek fiyatlara pazarlamaktan geçtiğini ve bunun da endemik bitki özleri ve yerel arı türleri ile sağlanabileceğini belirten Mahrum, bu tür farklılaşmış ürünlerin satın alma gücünün yüksek ve her yerde bulunamayan özel ürünler peşinde olan pazarlarda çok yüksek fiyatlara satılabileceğini ifade etti.

Mahrum: Farklı ülkelerdeki ürünler de coğrafi işaret sayesinde ciddi pazarlama imkânları bulabilir

Yerel ürünlerin farklılaşmasında önemli bir yol olarak coğrafi işaretin önemine de değinen Mahrum, coğrafi işaretin ne olduğunu, nasıl elde edilebileceğini, nasıl sertifikalandırıldığını, hangi tür ürünlerin coğrafi olarak işaretlenebileceğini ve coğrafi işaretin uluslararası rekabette ne tür avantajlar sağladığını açıkladı. Dünyadan şampanya ve Parmigiano Reggiano peynirini örnek olarak anlatan Mahrum, özellikle belirli bir coğrafi bölgede, dünyada sadece o bölgede bulunabilen bakterilerle üretilen Parmigiano peynirinin, benzer peynirlerden 10 kat daha pahalıya satıldığını ve dünyada büyük bir rağbet gördüğünü ifade etti. Bu noktada, KKTC’nin yerel peyniri olan Hellim’in coğrafi işaret alması ve yerel nitelikli ürün olarak pazarlanması konusunda yapılan çalışmaları anlatan Mahrum, benzer özellikler gösteren farklı ülkelerdeki ürünlerin de coğrafi işaret sayesinde ciddi pazarlama imkânları bulabileceğini işaret etti.

LAÜ öğrencilerinin yoğun ilgi gösterdiği konferans Mahrum’un öğrencilerden gelen soruları yanıtlamasının ardından sona erdi.