“Hasta hakları uygulamaları insana verilen değerin gerçek göstergesi ve en geçerli ölçütü”
LAÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı Tabak hasta hakları hakkında açıklama yaptı
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ruhi Selçuk Tabak “Hasta Hakları Günü” nedeniyle yaptığı açıklamada, hasta hakları uygulamalarındaki gelişmelerin umut verici olduğuna vurgu yaptı.
Hasta haklarını, bireylerin yaşadıkları sağlık sorunlarının çözümü için hizmet sunanlara karşı öne sürebilecekleri hakların ve sorumlulukların bütününü oluşturan, ‘Sağlık Hakkı’nın farklı bir açıklama biçimi olarak tanımlayan Tabak, sağlık hakkını ise, ‘kişinin toplumdan, devletten, sağlığının korunmasını, gerektiğinde tedavi edilmesini, iyileştirilmesini isteyebilmesi ve sağlığını sürekli geliştirebilmesi için toplumun sağladığı olanaklardan yararlanabilmesi’ şeklinde açıkladı.
Hasta hakları konusunda toplumun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi gerekiyor
“Temel insan hakkı olan sağlık hakkının bireyler tarafından gerektiği şekilde kullanılmasının en somut uygulaması hasta haklarında görülmektedir” diyen Tabak, bu nedenle genelde sağlık özelde hasta hakları konusunda toplumun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi gerektiğini, başta sağlık ve eğitim kurum ve kuruluşları olmak üzere toplumun tüm organize güçlerinin ve toplum liderlerinin temel sorumluluğu olduğunu belirtti. Özellikle sağlık çalışanlarının, hasta haklarının bilincinde olarak hizmet sunması ve hasta adına bu hakları savunması gerektiğini ifade eden Tabak, hasta hakları uygulamalarının insana verilen değerin gerçek göstergesi ve en geçerli ölçütü olduğunu vurguladı.
Toplumun tüm kesimleri tarafından hasta hakları ve sorumluluklarının bilinmesi gerekir
Tabak, sağlık hizmetlerinin sunumunda ve kullanımında hasta adına tanımlanmış ve toplumun tüm kesimleri tarafından bilinmesi gereken hakları özetleyerek, bu hakları hizmetten genel olarak yararlanma, bilgilendirme ve bilgi isteme, sağlık kuruluşunu ve personelini seçme ve değiştirme, mahremiyet, rıza, güvenli ortamda sağlık hizmeti alma, saygınlık görme ve rahatlık, ziyaretçi ve refakatçi bulundurma, şikayet ve dava hakkı olarak sıraladı.
Tabak ayrıca, “Hasta Olarak Sorumluluklarımız”ın neler olduğunu da açıklayarak; başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve uygulamalarına uygun davranma ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğu bilinciyle hareket etme, yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru olarak verme, hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gelme ve tedavinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunma, randevu tarih ve saatine uyma ve değişiklikleri ilgili yere bildirme, ilgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı gösterme, haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında hasta iletişim birimine başvurma olarak belirtti.
Tabak sonuç olarak, hasta hakları başlığı altında düzenlenen, kişinin yalnızca insan olduğu için toplumdan ve devletten beklediği hakların insan onuruna yakışır bir şekilde uygulanmasının toplumsal bir sorumluluk olduğunu ve herkesin bu konudaki yükümlülüğünü yerine getirmesi gerektiğini vurguladı.