LAÜ’de “Taklit ve Yozlaşma Üzerine” etkinlik düzenlendi
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü öğrencileri tarafından “Taklit ve Yozlaşma (Kitsch) Üzerine” söyleşi, sergi ve doğaçlamalar konulu etkinlik düzenlendi. Etkinlikte, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gencay Şaylan ve Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ferda Öztürk Kömleksiz taklit ve yozlaşma üzerine birer konuşma yaptılar.
Söyleşi öncesi öğrenciler, “kitsch” örneklerinin yer aldığı farklı karakterleri yansıtan kıyafleri ile sahnede performans sergilediler. Yoğun katılımın olduğu etkinlikte öğrenciler tarafından hazırlanan tasarımlar, replikler, tiplemeler, doğaçlamalar ve “kitsch” ile ilgili fotoğraf sergisi büyük ilgi gördü.
Şaylan: Güzel kavramı deneyimlere bağlı olarak şekilleniyor
Konuşmasında, insanların bir algı ve zihinsel faaliyet sonucu güzel olanı ve olmayanı ayırt ettiğini belirten Şaylan, “Estetiğin evresel bir boyutu olduğu gibi, bir de kültürel değer boyutu var, yani neyin güzel, neyin güzel olmadığını küçük yaşta ailemizde yaşadığımız deneyimlere bağlı olarak kendimize göre değiştirmeye çalışıyoruz” dedi.
Özellikle Sanayi Devrimi sonrasında, kentleşmenin yaşanmasıyla büyük bir orta sınıfın ortaya çıktığını anlatan Şaylan, orta sınıfın çoğalması ile birlikte sanat ve estetik talebinin yükselmeye başladığını ve sanatsal faaliyetlerin pazar mekanizması içerisinde üretilip dağıtılmaya başlandığını aktardı. Konuşmasının devamında ‘kitsch’ konusuna da değinen Şaylan, ‘kitsch’in özellikle insanların duygularını harekete geçiren ve onların belleklerindeki temel konuları benimsemeyi hedefleyen bir olgu olduğunu ifade etti.
Kömleksiz: Taklit hem kolay hem de çok fazla düşünmemizi gerektirmiyor
Yaratıcılıkla ilgili hangi tanımlama yapılırsa yapılsın sonuç olarak, söylenen son sözün “taklit” öğesinden uzak durulması gerektiğine dikkat çeken Kömleksiz, “Peki o zaman neden taklit ediyoruz? Neden taklit öğesi yaşamamızda bu kadar yer alıyor? Farklı çözüm yolları üretmek bizim için neden bu kadar zor?” gibi sorular sorulduğunda, genel olarak insanlar tarafından “taklit hem kolay hem de çok fazla düşünmemizi gerektirmiyor” yanıtının verdiğini ifade etti.
Öğrencilerin yapmış oldukları çalışmalar hakkında bilgiler veren ve yapılan çalışmalarda gerçek anlamda ilginç örneklerin olduğunu belirten Kömleksiz, amacının öğrencileri ‘kitsch’ olgusu üzerinde düşündürerek, alışılmışın dışında, kolaya kaçmayan, sosyal medya ya da moda alanında olmayanın üzerinde düşünmelerini ve farklı olanı bulmalarını sağlamak olduğunu söyledi. Ders kapsamında öğrencilere video izlettiğini ve onlarında araştırdıkları ya da fotoğrafladıkları ‘kitsch’ler üzerinde tartıştıklarını söyleyen Kömleksiz, bu çalışmayla birlikte öğrencilerin, yavaş yavaş sadelikten ve estetikten uzaklaştıklarını, kendileri olmaktan çıkıp, başkalarına benzediklerini ve daha çok ‘kitsch’leştiklerini fark etmeye başladıklarını belirtti.
Konuşmaların ardından öğrenciler tarafından hazırlanan üç farklı kitsch doğaçlama oyunu sahnelendi.