• Üniversitemiz
    • Kuruluş ve Tarihçemiz
    • Mütevelli Heyeti
    • Rektör
    • Rektörün mesajı
    • Yönetim
    • Rektörlük
    • Akademik Yönetim
    • İdari Yönetim
    • Akreditasyon, Üyelik ve İş Birlikleri
  • Akademik
    • Fakülteler
      • Diş Hekimliği Fakültesi
      • Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi
      • Eczacılık Fakültesi
      • Fen Edebiyat Fakültesi
      • Hukuk Fakültesi
      • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
      • İletişim Bilimleri Fakültesi
      • Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
      • Mühendislik Fakültesi
      • Sağlık Bilimleri Fakültesi
      • Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi
      • Tıp Fakültesi
    • Lisansüstü Eğitim Öğretim
      ve Araştırma Enstitüsü
    • Yüksekokullar
      • Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
      • Hemşirelik Yüksekokulu
      • İngilizce Hazırlık Okulu
      • Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu
      • Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
      • Meslek Yüksekokulu
      • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
  • Öğrenci İşleri
    • Burslar ve İndirimler
      • Burs ve İndirimler
      • Eğitim Ücreti Hesaplama
    • Kayıt Kabul
      • Kayıt Kabul ve Öğrenci İşleri
      • Ön Lisans ve Lisans
      • Lisansüstü
      • Yatay Geçişler
      • Mezuniyet İşlemleri
      • 2024 – 2025 Akademik Takvim
      • 2025 – 2026 Akademik Takvim
    • Yönetmelikler
  • LAÜ’de Yaşam
    • Hizmetler
      • Bankacılık ve Posta
      • BİM
      • Fotokopi Merkezi
      • Güvenlik
      • Kafe Restoran
      • Kayıp Eşya Bürosu
      • Kitabevi
      • Kütüphane
      • LAÜ TV ve Radyo
      • Sağlık Hizmetleri
      • Spor Kompleksi
      • Ulaşım
    • Kampüs
      • Bilgilendirme Rehberi
      • Fotoğraf Galerisi
      • KKTC’de Yaşam
      • Tanıtım Filmi
      • Tanıtım Kataloğu
      • Kampüs Haritası
    • Kariyer Merkezi
    • Mezunlarla İlişkiler
      Merkezi
    • Öğrenci Dekanlığı
      • Dekanımızdan
      • Öğrenci Gelişim ve
        Psikolojik
        Danışmanlık
    • Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi
      • Bahar Söyleşileri
        ve Konserler
      • Oryantasyon Günleri
      • Öğrenci Kulüpleri
      • Sosyal ve Kültürel
        Etkinlikler
  • Yurtlar
    • Yurt Bilgileri
    • Yurtta Kalmanın Avantajları
    • Sıkca Sorulan Sorular
    • İletişim Bilgilerimiz
    • Lefke Bölgesi Özel Yurtlar Kitapçığı
  • Öğrenci Adayları
  • İletişim
  • ÖĞRENCİ ADAYLARI
  • ÖĞRENCİLERİMİZ
    • OIBS
    • Online Eğitim Sistemi
    • Öğrenci Web Mail
    • Öğrenci Portalı
    • Ücret Hesaplama
Lefke Avrupa Üniversitesi
  • Üniversitemiz
    • Kuruluş ve Tarihçemiz
    • Mütevelli Heyeti
    • Rektör
    • Rektörün mesajı
    • Yönetim
    • Rektörlük
    • Akademik Yönetim
    • İdari Yönetim
    • Akreditasyon, Üyelik ve İş Birlikleri
  • Akademik
    • Fakülteler
      • Diş Hekimliği Fakültesi
      • Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi
      • Eczacılık Fakültesi
      • Fen Edebiyat Fakültesi
      • Hukuk Fakültesi
      • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
      • İletişim Bilimleri Fakültesi
      • Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
      • Mühendislik Fakültesi
      • Sağlık Bilimleri Fakültesi
      • Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi
      • Tıp Fakültesi
    • Lisansüstü Eğitim Öğretim
      ve Araştırma Enstitüsü
    • Yüksekokullar
      • Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
      • Hemşirelik Yüksekokulu
      • İngilizce Hazırlık Okulu
      • Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu
      • Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
      • Meslek Yüksekokulu
      • Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
  • Öğrenci İşleri
    • Burslar ve İndirimler
      • Burs ve İndirimler
      • Eğitim Ücreti Hesaplama
    • Kayıt Kabul
      • Kayıt Kabul ve Öğrenci İşleri
      • Ön Lisans ve Lisans
      • Lisansüstü
      • Yatay Geçişler
      • Mezuniyet İşlemleri
      • 2024 – 2025 Akademik Takvim
      • 2025 – 2026 Akademik Takvim
    • Yönetmelikler
  • LAÜ’de Yaşam
    • Hizmetler
      • Bankacılık ve Posta
      • BİM
      • Fotokopi Merkezi
      • Güvenlik
      • Kafe Restoran
      • Kayıp Eşya Bürosu
      • Kitabevi
      • Kütüphane
      • LAÜ TV ve Radyo
      • Sağlık Hizmetleri
      • Spor Kompleksi
      • Ulaşım
    • Kampüs
      • Bilgilendirme Rehberi
      • Fotoğraf Galerisi
      • KKTC’de Yaşam
      • Tanıtım Filmi
      • Tanıtım Kataloğu
      • Kampüs Haritası
    • Kariyer Merkezi
    • Mezunlarla İlişkiler
      Merkezi
    • Öğrenci Dekanlığı
      • Dekanımızdan
      • Öğrenci Gelişim ve
        Psikolojik
        Danışmanlık
    • Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi
      • Bahar Söyleşileri
        ve Konserler
      • Oryantasyon Günleri
      • Öğrenci Kulüpleri
      • Sosyal ve Kültürel
        Etkinlikler
  • Yurtlar
    • Yurt Bilgileri
    • Yurtta Kalmanın Avantajları
    • Sıkca Sorulan Sorular
    • İletişim Bilgilerimiz
    • Lefke Bölgesi Özel Yurtlar Kitapçığı
  • Öğrenci Adayları
  • İletişim

Uncategorized @tr

  • Home
  • Uncategorized @tr
  • LAÜ Akademisyeni Mısırlısoy, “Kültürel Miras Yapılarının Yeniden Kullanımı” konusuna değindi

LAÜ Akademisyeni Mısırlısoy, “Kültürel Miras Yapılarının Yeniden Kullanımı” konusuna değindi

Tarihi yapıların yeniden kullanımı konusunda, kamu bilinci artırılmalı

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Damla Mısırlısoy “Kültürel Miras Yapılarının Yeniden Kullanımı” konusu ile ilgili açıklamalarda bulundu.

Kültürel miras yapılarının yeniden kullanımı, bulunduğu bölgeye ve orada yaşayan halka, sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik yararlar sağlamakta olduğunu belirten Mısırlısoy,  işlevini kaybetmiş yapıların devamlılığının sağlanması için yeni işlevlerle kullanılması gerektiğini ancak, kültürel mirasın devamlılığının sağlanması için, yapıya verilecek yeni işlevin, kültürel miras yapısının miras değerlerinin koruması ile gerçekleşebileceğini belirtti.

Yeniden kullanım yüzyıllar boyu süregelen bir yöntemdir

“Yeniden kullanım ve adaptasyon, mevcut bir binanın yeni kullanıma uygun hale getirilme süreci olarak tanımlanmaktadır ve bu süreç bazı müdahaleler, değişiklikleri, mevcut binaya yapılan ekler, iyileştirmeleri ve benzeri diğer uygulamaları içerebilir.Yeniden kullanım, ingilizcede ‘adaptive reuse’ denilen kavram, yüzyıllar boyu süregelen bir yöntemdir. Ancak daha önceki dönemlerde, tek amaç mevcuttaki bina stokunun yeniden kullanılması iken, günümüzde yapının kültürel miras değerleri göz önünde bulundurularak yapının hangi işlevle yeniden kullanılacağı daha bilimsel temellere dayandırılmaktadır” diyen Mısırlısoy, tarihi binaların,  zaman içerisinde farklı sebeplerle özgün işlevini kaybedebileceğini ve bina, inşa edildiği dönemdeki özgün işlevini kaybettiği zaman, özgünlüğünün korunması açısından, binanın yeniden işlevlendirilerek hayata kazandırılmasının gerekmekte olduğunu ifade etti. Binanın hangi işlevle gelecek nesillere aktarılacağı, karar aşamasında birçok etken olduğundan çok aşamalı ve kolay olmayan bir süreç olduğunu belirten Mısırlısoy, kültürel miras yapısının hangi işlevle kullanılacağına karar verme sürecinde, yapının kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik boyutlarının göz önünde bulundurulması gerekliliğine de dikkat çekti.

 

Mısırlısoy açıklamasının devamına şöyle devam etti; “Binaya en uygun işlevin verilmesi, binanın kültürel öneminin korunması açısından önemli bir karardır. Tarihi binaların yeniden işlevlendirilmesi sürecinde, öncelikle, mevcut yapı detaylı bir şekilde analiz edilmelidir. Binanın fiziksel olarak sürdürülmesi dışında, aynı zamanda özgünlüğünün ve miras değerlerinin de korunması gerekmektedir. Bu da ancak, binanın karakterine uygun işlev ve kullanıcıların önerilmesiyle elde edilebilmektedir. Binaya en uygun işlevin saptanması için detaylı analizler ve bölgenin ihtiyacının saptanması açısından gerekli incelemeler yapılmalıdır ve binanın yeniden kullanıma adaptasyon sürecini etkileyen tüm faktörlerin bütünsel bir yaklaşımla göz önünde bulundurulmalıdır. Kültürel miras yönetiminde, özellikle kamusal yapılarda rastladığımız en büyük sorunlardan bir tanesi yapının mülkiyet durumudur. Sürdürülebilir yeniden kullanım projeleri için, bölgenin ihtiyacı belirlenmeli, toplumun katılımı ve paydaşların işbirliği sağlanmalıdır. Bu konuda, hem halkın bilinci artırılmalı hem de, karar mekanizmaları ve paydaşlar bu konuda eğitilmelidir.”

Kültürel mirasın korunması ve yeniden kullanılması ile ilgili karşılaşılan en büyük sorunlardan bir tanesi, bakım ve onarım masraflarını karşılayacak bütçe olmayışıdır

“Kültürel mirasın korunması ve yeniden kullanılması ile ilgili karşılaşılan en büyük sorunlardan bir tanesi, bakım ve onarım masraflarını karşılayacak bütçe olmayışıdır. Restorasyon aşaması, çok uzun, meşakkatli ve çok maliyetli bir süreçtir. Ayrıca, restorasyon işlerinin tamamlanmasından sonraki süreçte de,  yapıya belirli aralıklarla müdahaleler yapılması gerekmektedir” diyen Mısırlısoy, kültürel mirasın, gelecekteki bakım onarım masraflarını karşılayabilecek bütçe sağlayabilmesi açısından kar getirebilmesinin gerekli olduğunu ve bu bağlamda, karar sürecinde yapının gelecekteki sürdürebilirliği için yönetim planı hazırlanmasının önemli olduğunu dile getirdi.

Mısırlısoy son olarak sözlerini şöyle tamamladı; “Tarihi yapıların yeniden kullanımı konusunda, kamu bilincinin artırılması gerekmektedir. Bu yapılar, içinde ya da çevresinde yaşayan insanların yaşam tarzının ve kültürünün kanıtı olduğu için, onları yıkmak veya zarar vermek değil, korunması teşvik edilmelidir. Yeniden kullanıma adaptasyon sürecinde, halkın katılımı önem teşkil etmektedir. Bölgede yaşayan halk, yapının gelecekteki kullanıcıları olacaklardır. Bu nedenle, yerel halk karar sürecine dahil edilmelidir. Bu tip çalışmalar, sosyal etkileşimi ve toplumun yerel kültürel mirasına olan sorumluluğunu arttırmaktadır. Bu yapıları gelecek nesillere aktarabilmenin yolu da miras değerlerini koruyarak yeniden kullanmaktan geçmektedir.”

  • Türkçe
    • English

Size Daha Yakınız....

LAÜ ailesi ile iletişime geçip, en son haber ve etkinlikleri sosyal medya üzerinden takip edebilirsiniz

Facebook Twitter Youtube Linkedin Instagram

En Popüler

  • Akademik Takvim
  • Kayıt Kabul ve Öğrenci İşleri
  • OIBS
  • Online Eğitim Sistemi
  • Öğrenci Dekanlığı
  • Öğrenci Web Mail
  • Öğrenci Portalı
  • Ücret Hesaplama

Bize Ulaşın

Tel: +90 392 660 2000
Faks: +90 392 727 75 28
Adres: Lefke Avrupa Üniversitesi
Lefke , KKTC Mersin 10, TÜRKİYE
E-posta: info@eul.edu.tr​

Copyright 2023® BiM Tüm hakları saklıdır